Statystyki Rejestr zmian Mapa strony

Oferta przedszkola

Przedszkole Miejskie Nr 7 z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu usytuowane jest przy ul. Asnyka 3 na osiedlu „Promyk” w dużym kompleksie zieleni, z daleka od ruchliwych ulic. Na terenie przedszkola są zorganizowane 3 place zabaw dla dzieci (w tym dwa dla dzieci 3 i 4 letnich).
W budynku przedszkola znajduje się:
- 5 sal zajęć (przy każdej sali znajduję oddzielna toaleta)
- sala do rehabilitacji indywidualnej, sala SI
- gabinet logopedyczny i gabinet psychologa
- Sala Doświadczania Świata
- na korytarzu zorganizowana jest mini- siłownia, kącik sportowy
-gabinet dyrektora, księgowości oraz intendenta
-pion kuchenny (kuchnia, zmywalnia, obieralnia, 3 magazyny suche)

Przedszkole od 2000 roku jest przedszkolem z oddziałami integracyjnymi, w którym obok dzieci zdrowych bawią się i uczą dzieci z rożnymi rodzajami niepełnosprawności. Misją naszego przedszkola jest umożliwiamy każdemu dziecku wszechstronnego rozwoju na miarę jego możliwości, korygowanie deficytów, rozwijanie zdolności i zainteresowań i oczywiście wspieranie w tych działaniach rodziców dzieci.
Rytm dnia dziecka w przedszkolu wyznaczają ramowe rozkłady dnia, określone dla każdej grupy wiekowej. W godzinach od 8.00 do 13.00 realizowane są treści podstawy programowej zgodnie z zalecanymi warunkami i sposobami ich realizacji. Treści Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego (zał nr 1 z dn. 14 lutego 2017 r. ) realizujemy przy wykorzystaniu wielu programów pracy , zarówno autorskich jak i własnych opracowanych przez kadrę pedagogiczna przedszkola , np. „Nasze przedszkole”. Program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci, „Czyste powietrze wokół nas”, „Dziecko tańczy, śpiewa, muzykuje i dojrzewa”, „Poznaję rzeczywistość, mówię, czytam”, „Kolorowa matematyka”, „Ruch moim przyjacielem”, „Program profilaktyczny”, „Ruch to zdrowie”, „Bezpieczny przedszkolak”, Program kółka plastycznego „Plastuś”, Program „Mali odkrywcy”, „Pies- mój przyjaciel i terapeuta”, Program „Praca korekcyjno-kompensacyjna w przedszkolu”, Program współpracy ze szkoła „Będę uczniem – mój lepszy start w szkole”
Podczas realizacji powyższych programów korzystamy z wielu metod i form pracy, które staramy się wzbogacać własnymi pomysłami. Są to między innymi:
• elementy Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne;
• elementy metody gimnastyki twórczej (ekspresyjnej) Rudolfa Labana; 
• elementy Metody Dobrego Startu;
• metody - Pedagogika Zabawy;
• program rozwijający percepcję wzrokową Frostig-Horn;
• ćwiczenia H. Tymichovej usprawniające technikę rysowania i pisania;
• wybrane techniki relaksacyjne (np. Jacobsona, Pollender)
• elementy metody Carla Orffa;
• elementy metody aktywnego słuchania muzyki według Batti Strauss;
• Edukacja matematyczna według E. Gruszczyk-Kolczyńskiej i E.Zielińskiej;
• elementy metody odimiennej nauki czytania dr Ireny Majchrzak;
• Program aktywności "Świadomość ciała, kontakt i komunikacja" M. i Ch. Knill;
• metoda terapeutyczna Snooezelen;
• elementy muzykoterapii;
• elementy arteterapii;
• elementy bajkoterapii;
• dogoterapia.
Naszym przedszkolakom oferujemy szereg nieodpłatnych zajęć dodatkowych , min:
-zajęcia z psychologiem i logopedą
- zajęcia z j. angielskiego i j. niemieckiego
- zajęcia korekcyjno-kompemsacyjne
- rytmikę
- katechezę
- zajęcia w ramach innowacji pedagogicznej „Ruch moim przyjacielem ”
- dogoterapię

- terapię SI
- zajęcia m. Knill’a
- zajęcia w ramach kół zainteresowań: sportowe, muzyczne, plastyczne, teatralne, taneczne, „Bezpieczny przedszkolak”, "Mali odkrywcy", "w krainie fantazji "
- zajęcia z tenisa ziemnego
- zajęcia na krytej pływalni

W naszym przedszkolu stosujemy wiele nowatorskich rozwiązań, które wynikają z charakteru placówki ale przede wszystkim z potrzeb
i możliwości edukacyjnych dzieci, które pozyskiwane są z obserwacji i diagnozy przedszkolnej oraz zaleceń zawartych w orzeczeniach
i opiniach
Od roku szkolnego 2011/2012 realizujemy innowację pedagogiczną „Ruch moim przyjacielem”, skierowaną do dzieci z niepełnosprawnością i ich rodziców. Stosujemy również nowatorskie rozwiązania w ramach programów własnych np:
- rozszerzenie programu „Czyste powietrze wokół nas” o dodatkowe treści dotyczące edukacji zdrowotnej i bezpieczeństwa oraz o nowe metody i formy takie jak: wycieczki, doświadczenia, eksperymenty badawcze (w roku szkolnym 2012/2013 przedszkole dostało wyróżnienie za skuteczną i nowatorską realizację działań w V edycji). Podjęto również działania z nadleśnictwem Zwierzyniec - pozyskano sadzonki drzew, którymi obsadzono teren przedszkola i przyległy do niego Bulwaru Schwabish Hall znajdujący się nad rzeką Łabuńką
- modyfikacja treści programu „Bezpieczny przedszkolak” o dodatkowe bloki dotyczące bezpieczeństwa: założenie „Klubu Pancernika”, bloku tematycznego „Bezpieczeństwo w sieci” oraz wprowadzenie zajęć z ratownikiem dla nauczycieli rodziców i dzieci (Kurs pierwszej pomocy przedmedycznej ) obejmujących m.in. rodziców i dzieci przedszkolne, kursu samoobrony dla rodziców
- zmodyfikowanie działał w ramach programu „W krainie fantazji” - utworzenie grupy dzieci objętych terapią psychologiczną w celu wyeliminowania nieprawidłowych zachowań
- prowadzenie terapii z dziećmi z różnego rodzaju niepełnosprawnościami w zakresie nauki czytania i pisania nowatorską metodą „symultaniczno-sekwencyjnej nauki czytania” w oparciu o program własny „Poznaję rzeczywistość, mówię, czytam”. Udoskonaloną ja od roku szkolnego 2017/2018 o elementy komunikacji alternatywnej i wspomagającej np. j. migowy, Braill'a,  piktogramy.
- rozszerzenie treści programu własnego „Kolorowa matematyka” o elementy zawarte w podstawie programowej pierwszego etapu edukacji wczesnoszkolnej dla dzieci prezentujących wysoki poziom inteligencji matematyczno-logicznej. Od roku 2017/2018 wprowadzono elementy metody Freblowskiej
- realizacja projektu „Kolorowa akademia”, opracowanego przez pedagogów specjalnych, zawierającego działania teatralno – muzyczne przeznaczone dla dzieci z autyzmem, ich rodziców i rodzeństwa. Program zawierał elementy terapii logopedycznej, psychologicznej i dogoterapii. Środki pozyskane w ramach realizacji projektu przeznaczono na zakup pomocy dydaktycznych, scenografii, sprzętu nagłaśniającego, wzbogacających wspólne wyposażenie Stowarzyszenia i przedszkola. W ramach tego projektu zostały zrealizowane dwa przedstawienia teatralne na które zaproszono władze Miasta Zamość, przedstawicieli zaprzyjaźnionych instytucji oraz przedstawicieli z ramienia organizatorów Kolorowej akademii. Uwieńczeniem realizacji projektu było zorganizowanie pikniku rodzinnego z udziałem przedszkolaków i ich rodzin, członków stowarzyszenia, zaproszonych władz miasta oraz przedstawicieli ważnych instytucji kulturalno - oświatowych.

Nowatorskie rozwiązania w ramach zajęć dodatkowych:
- wprowadzenie zajęć z dogoterapii dla dzieci niesprawnych i ich rodziców, terapię SI  oraz uruchomiono od roku 2017/2018 raz w tygodniu konsultacje dietetyczne;
- rozszerzenie działalności kółka muzycznego o wprowadzenie dodatkowo gry na flecie i flażolecie  oraz założenie „Małej orkiestry przedszkolaka
- zorganizowanie w ramach kółka sportowego „Ruch to zdrowie” cyklicznych zajęć sportowych z nordic walking, organizowanie kwartalnych spartakiad sportowych dla dzieci z przedszkola nr 1 oraz uczniów Szkoły Podstawowej nr 7 ;

Nowatorskie metody stosowane w pracy z dziećmi niepełnoprawnymi w grupie integracyjnej to;
- Masaż logopedyczny dla dzieci niepełnosprawnych wg. Stecko i Moralesa
- Metoda orofacjalna z zakresu sensomotoryki (regulacja napięcia mięśniowego, obszaru ustno – twarzowego)
- Metoda Stymulacji Polisensorycznej realizowana w Sali Doświadczania Świata (Snoozellen)
- Wprowadzenie systemu alternatywnej i wspomagającej komunikacji (piktogramów), którymi oznakowano całe przedszkole
- Metoda aktywnego słuchania Batti Strauss - twórczy taniec (wprowadzona od grupy dzieci 3-letnich)
- Poranny krąg w terapii dzieci z upośledzeniem umysłowym i silnym zaburzeniem zachowania u dzieci autystycznych
- Metoda Ręki Prowadzonej Affolter (dla dzieci autystycznych i z porażeniem mózgowym
- Metoda symultaniczno- sekwencyjna
- Metoda sensomotoryczna - regulacja napięcia mięśniowego obszaru ustno-twarzowego
- Edukacja przez ruch
- Metody alternatywnej i wspomagającej komunikacji –j. migowy i Braill
- Metoda Integracji Odruchów dla dzieci autystycznych
- Metoda stymulacji czucia głębokiego – terapia obciążeniowa.


Nowatorskie rozwiązania organizacyjne
- Dotyczące wyposażenia placówki
• Zorganizowanie „Małej siłowni” przedszkolnej wyposażonej w rowerki treningowe, bieżnie i stepery
• Utworzenie „Kącika sportowego” (stół bilardowy, piłkarzyki, zjeżdżalnie)
• Utworzenie kącika zdjęciowego – multimedialnego, w którym można obejrzeć zdjęcia indywidualne i grupowe z życia przedszkola oraz zgrać je na urządzenie USB
• Utworzenie na hallu głównym przedszkola galerii osiągnięć dzieci – „Nasze sukcesy”
• Utworzenie sali indywidualnej terapii dla Stowarzyszenia „Przebudzenie”

- Dotyczące działalności dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczej:
1) Wprowadzenie do gazetki przedszkolnej „ Promykowe ABC” skierowanej do rodziców i dzieci bloku tematycznego dotyczącego bezpieczeństwa i wychowania;
2) Wprowadzenie nowatorskich działań w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”:
- realizacja działań wraz z Książnicą Zamojską dla grup starszych (5,6 - latków) pod hasłem „ Książka moim przyjacielem ”, w grupie najmłodszej – pod hasłem „Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato”
- wprowadzenie cyklicznych zajęć z bajkoterapi prowadzonej przez pracowników Książnicy Zamojskiej i Biblioteki Pedagogicznej w Zamościu
- zorganizowanie „Popołudnia z bajką” – wspólne czytanie przez zaproszonych do przedszkola gości (rodziców, dziadków, pracowników instytucji współpracujących z przedszkolem, absolwentów przedszkola, uczniów Szkoły Podstawowej Nr 7 i Nr 6 oraz wolontariuszy z Gimnazjum Nr 2 w Zamościu)
- cykliczne spotkania z panią bibliotekarką w przedszkolu, a także wycieczki do biblioteki
- organizowanie kiermaszy pod hasłem „Tania książka dla wszystkich” – w ramach których m.in. pracownicy biblioteki zaopatrywali się w wiele cennych pozycji literatury dziecięcej, słowniki, poradniki. Swoje zbiory biblioteczne wzbogaciło przedszkole oraz rodzice.


Nowatorskie rozwiązania realizowane z partnerami przedszkola:
1. Uatrakcyjniono formę współpracy z uczelniami wyższymi np. PWSZ w Zamościu oraz WSZiA w Zamościu o nowatorskie działania:
- wprowadzenie bezpłatnych badań - diagnozowanie dzieci przez lekarza rehabilitanta pod kątem wad postawy i wydania zaleceń do pracy rehabilitacyjnej (we wrześniu każdego roku szkolnego)
- organizowanie cyklicznych zajęć dla studentów kierunku Fizjoterapia z zakresu rehabilitacji grupowej i indywidualnej oraz metod specjalnych wykorzystywanych w fizjoterapii

- organizaowanie wolontariatu dla studentów uczelni oraz zajęc otwartych dla studentów kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna;
- angażowanie się i stwarzanie warunków do przeprowadzania badań na terenie przedszkola (wśród rodziców, dzieci, nauczycieli) przez studentów kierunków pedagogicznych. Wyniki badań indywidualnych przypadków dzieci z naszego przedszkola były przesłanką do powstania szeregu prac licencjackich, magisterskich i podyplomowych na temat: „ Znaczenie Ruchu Rozwijającego W. Sherborne w pracy z dziećmi w grupie integracyjnej”, „Diagnoza i terapia dziecka autystyczneo - studium przypadku” (UMCS), „Metody aktywizujące w przedszkolu” (WSP w Kielcach), „Realizacja roli macierzyńskiej wobec dzieci niepełnosprawnych”, „Studium przypadku chłopca z niepełnosprawnością intelektualną”, „Warunki socjalno-bytowe dzieci z trudnościami w uczeniu się”, „Dojrzałość szkolna dziecka z przepukliną oponowo-rdzeniową” ( studenci WSZiA w Zamościu)
- wprowadzenie programu współpracy ze szkołą Podstawową nr 7 z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu „Będę uczniem. Mój lepszy start w szkole”. Wspólne organizowanie uroczystości (np. obchody świąt narodowych , dnia papieskiego)